Tuesday, May 18, 2010

Home » Janji..

Janji..

Memungkiri janji = MUNAFIK


Jangan la suka buat janji kalo kita rs diri kita xmampu nk tunaikan janji tu..bila kita berjanji kita buatkan seseorg tu berharap pada kita...berharap moga apa yg dijanjikan ditunaikan...hmm..sian org tu.

(4:142)Orang-orang munafik hendak menipu Allah, tetapi Allah, Dia yang menipu mereka. Apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas, menunjuk-nunjuk kepada manusia, dan tidak mengingat Allah, kecuali sedikit.(menipu Allah tanpa disedari; malas untuk bersolat)


Berdasarkan hadits, Nabi Muhammad SAW mengatakan :"Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya" (HR. Bukhari dan Muslim).

Ada 29 ayat semuanya dalam Al-Quran yang mengandungi kalimah Munafik..azab orang munafik ni...akan dilaknati ALLAH swt pada hari akhirat nti...dgn azab yang sgt pedih..nauzubillah...

Sama-sama kita menjauhi sifat munafik...beranilah berkata benar walau kita tau ianya pahit sgt...kalo kita xmampu nak melaksanakan janji atau sebarang perkara,bilang saja 'maaf,saya tidak mampu tuk tunaikannya'...'kita hanya merancang..ALLAH jua yang menentukan segalanya'...dll alasan..yang selamat dan halal disisi agama.. =)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...